onsdag 26 januari 2011

Virkad Afrikas Blomma




Så här virkas blommorna:
Varv 1: virka 5 lm och fäst till en ring
Varv 2: 3 lm (motsvarar första stolpen) virka sedan en st om ringen, 1 lm. Fortsätt att virka runt ringen * 2 st, 1 lm* så att det blir 6 st-par. Virka 1 sm och fäst garnet.

Varv 3: (ny färg) fäst garnet i en lm-båge. Virka 3 lm (motsvarar första st), 1 st, 1lm, 2 st. Detta blir första blombladet. Virka sedan 5 blomblad till *2 st, 1 lm, 2 st*

Varv 4: Virka 7 st runt varje lm-båge. Fäst med en sm och fäst garnet.

Varv 5: (ny färg) fäst garnet i ett av blombladen och virka med fm runt hela blomman i varje stolpe. Mellan blombladen vikras en fm ända ner till 3:e varvet. Virka 1 sm och fäst garnet.

Varv 6: (sista färgen) fäst garnet och virka 3 lm (motsvarar en st). Fortsätt sedan att virka st runt hela blomman. På blombaladets mitt virkas 1 lm mellan 2 st det blir hörnet på rutan.


Jag har virkat den Afrikanska blomman i två varianter till.


Den rosa blomman har jag virkat varv 1-5 och det blev en fin blomma utan kanten tycker jag.

Den gula blomman har jag virkar ett annat varv 6 på. Istället för stolpar virkade jag fm i den bakre lm-bågen, fint med en kant som står upp lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar