måndag 17 januari 2011

Mandelmössa!



"Mandlar"
Mönstret virkas med två färger, A och B.
Lägg upp med A, antal m del¨bart med 10 +1 m, 1 lm, vänd.
 (Min kommentar- Mät runt ditt huvud.Eftersom jag ville göra en mössa så tog jag ihop lm till en ring. Jag behövde alltså inte vända vid varje varv.  )

Varv 1(A): 1 fm i 2:a lm, 1 fm i varje m, drag igenom färg B i sista fm.

Varv2(B): 1 lm, *1fm,1 hst, 5 st, 1 hst, 1 fm, 1 lm, hoppa över 1 m. Upprepa från
* , 1 sm i vändlm, vänd.

Varv3(B): 1 lm, *1fm, 1 hst i hst, 1 st i varje 5 st, 1 hst i hst. 1 fm i fm, 1 lm.Upprepa
från *. 1 sm i vändlm, dra igenom färg A.
färg
Varv4(A): 3 lm, *1 fm i var och en av 9 m, 1 st i den överhoppade m på varv 1.Upprepa från*
och sluta med 1 st i vändlm.

Varv 5(A): 1 lm, 1 fm i varje m, dra igenom färg B i sista fm.

Varv6(B): 3 lm, 2 st, * 1 hst,1 fm,1 lm, hoppa över 1 m, 1 fm, 1hst,5 st. Upprepa från * men
sluta med 3 st istället för 5.

Varv7(B): 3 lm, 2 st, *1 hst i hst, 1 fm i fm, 1 lm, 1 fm i fm, 1 hst i hst, 5 st i st. Upprepa från * men sluta med 3 st istället för 5 och dra igenom färg A genom sista st.

Varv8(A): 1 lm som 1:a fm, 4fm, *1 st i den överhoppade m på varv 5, 9 fm. Upprepa från*
men sluta med 5 fm istället för 9.

Varv9 virkas som varv 5.
Upprepa varv 2 till 9.

Min kommentar: För att få till en mössa så började jag minska när jag kommit upp till den höjd/längd  jag ville ha. Minskningar genom att bland annat virka ihop ett par stolpar  i mandlarna. Tyvärr skrev jag aldrig upp hur jag gjorde.. men använd fantasin. Slutade med att endast virka fm i svart i toppen och ta ihop fm 2och 2..

Kanten nertill gjorde jag sist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar