fredag 26 oktober 2012

Skridskor!



Bilden och mönstret har jag lånat här!

Tilda bomullsgarn och virknål nr 3.

varv 1: 6 fm i magisk ring
varv 2: 1 fm i varje
varv 3: 1 fm i varje
varv 4: 1 fm i varje
varv 5: 1 fm i varje
varv 6: 1 popcorn* i första maskan sedan fm i alla maskor varvet runt.
varv 7: 1 fm i varje
varv 8: 1 fm i varje
varv 9: 1 fm i varje...och sedan  en smygmaska var i de tre nästkommande maskorna för att få tråden längst bak på strumpan.

*Popcorn: Gör 5 stolpar i samma maska. Fast strunta i den sista genomdragningen på varje stolpe och behåll den sista maskan på virknålen tills du har gjort alla fem. Då drar du igenom tråden genom alla 6 trådarna samtidigt. Väldans svårt att förklara i text upptäckte jag. Och säkert ännu svårare att förstå vad i hela friden jag virk-yrar om. Så jag letade reda på en kanonbra video som förklarar bättre vad jag menar. Och den hittar du här. Fast i mitt mönster ska du göra 5 stolpar istället för 4 som i videon.

(Ett litet tips för er som inte orkar räkna varv. Gör 6 fm i en magisk cirkel. Virka 24 fm. Gör en popcornmaska*. Virka 23 fm till. Gör tre sm för att få tråden längst bak på strumpan. Klart.)

Man kan även använda en säkerhetsnål som medar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar