söndag 5 augusti 2012

Fjäril

Bild och mönster har jag lånat här!



Jag har använt mig av virknål 3, och en massa mininystan. (Amigurumi nystan)

Jag virkade hela min fjäril i en magisk ring. Men om man tycker det är för pilligt kan man istället lägga upp 4 lm och sluta dem med en sm till en ring och sedan virka runt ringen. 

Det främre vingparet: *Virka 4 lm, 3 trippelstolpar, 3 lm, 1 sm runt ringen* Upprepa 

Det bakre vingparet: *Virka 3 lm, 3 dubbelstolpar, 3 lm, 1 sm runt ringen* Upprepa

Klipp av tråden och fäst den.
Tag en bit tråd av en annan färg och vira två varv runt kroppen och knyt en råbandsknop. Lämna ca 1 cm tråd från knuten när du klipper, som blir fjärilens antenner.


Om du vill virka ännu mindre fjärilar  gör du så här:

Virka 4 lm och slut med en sm till en ring, eller virka vingarna runt en magisk ring.

Det främre vingparet: *Virka 3 lm, 3 dubbellstolpar, 2 lm, 1 sm runt ringen.* Upprepa 

Det bakre vingparet: * Virka 2 lm, 3 stolpar, 2 lm, 1 sm runt ringen* Upprepa.

För att göra kroppen med antenner gör du likadant som på den lite större modellen.



Varför inte göra klädnyps dekoration av det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar